Sixpack en platte buik

De psychologie achter sixpacks en strakke buiken

Kijk jij in de zomer ook altijd zo jaloers naar die sixpacks en strakke, platte buiken die voorbij komen? Droom jij er ook altijd al van om aan zo’n mooie buik te komen, waar de mensen voor omkijken? Helaas zijn maar weinig mensen in staat om een sixpack of platte buik te verkrijgen. Hoe kan dat nu? Het verlangen is zo groot, maar als puntje dan bij paaltje komt, haken we allemaal af…

 

Vleeskeuring

Vrijwel ieder mens is gevoelig voor hoe anderen hem of haar zien. Omdat we zelf onder de indruk zijn van een platte buik, sixpack, een gespierd lichaam of een slank lijf, willen we daar zelf ook over beschikken. Want we willen dat gevoel dat wij hebben als we naar een ander kijken,  ook bij onszelf.

Althans, zo denken we als we op het terras zitten en een prachtige man of vrouw voorbij zien komen. Of wanneer we op het strand liggen en zo’n mooi lijf uit zee zien opdoemen.

 

Dat wil ik ook…

Het idee “dat wil ik ook” dringt zich snel aan ons op en we nemen ons voor om – als we weer thuis zijn – ook te gaan trainen voor een platte buik en een sixpack.

Van de tien mensen die zich tijdens een vakantie dit voornemen nemen, zijn er vaak slechts vijf die zich dat – eenmaal thuisgekomen – nog herinneren. En van die vijf gaan er twee, hooguit drie aan de slag met oefeningen, trainingen of nemen een abonnement op de sportschool.

Waarom haken die andere acht af? De eerste vijf zijn al afgehaakt op het terras. Voor hen was het slechts een bevlieging. De andere mensen haken af omdat het toch teveel tijd en moeite gaat kosten (en het is dan dus de vraag hoe graag ze het echt wilden).

Degenen die wél willen, kunnen binnen enkele weken alsnog in de val lopen en afhaken. Hoe voorkom je dat nu?

 

Na een paar weken

Meestal na een paar weken, soms al na een paar dagen, ervaren mensen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Een platte buik of sixpack is harder werken dan ze denken. Je moet er discipline voor hebben, maar ook veel voor laten. Zo moet je je eetpatroon wijzigen, min of meer op dieet en meerdere avonden per week naar de sportschool of intensieve oefeningen doen.

Het resultaat zal zeker de moeite waard zijn, maar het duurt altijd zo lang voor het zich laat zien.

Wil jij nu echt die strakke buik, sixpack of dat droomlichaam? Dan hopen we je met de volgende 5 tips te kunnen helpen om vooral vol te blijven houden.

 

5 tips om toch dat droomlijf te krijgen

Deze 5 tips kunnen jou helpen om toch door te zetten en vol te blijven houden bij het trainen en werken aan dat droomlichaam.

#1 Hang een foto op van je droomlichaam

Zoek op internet naar de sixpack of platte buik die je zelf graag zou willen hebben en hang die op een plek op waar je er regelmatig mee geconfronteerd wordt. Op die manier blijft je doel voor ogen en is de kans minder groot dat je het beeld verdringt.

#2 Plan je trainingen in

Trainingen zouden een routine moeten worden. Als het elke week weer zoeken is naar een moment om te kunnen gaan trainen, is het weinig zinvol. Als je echt wilt, moet je een aantal momenten in de week overhebben om te gaan trainen.

#3 Lees je goed in

Wat houdt het allemaal in, zo’n sixpack? Het is niet een kwestie van buikspieren trainen, zoals Dieetkompas al terecht opmerkt. Nee, die buikspieren kunnen er best al zijn, maar zitten verstopt achter een  laagje vet. Je zal je daarvan moeten ontdoen, maar dan moet je wel weten hoe.

#4 Eet en drink gezond

Mensen die gezond eten en drinken hebben vaak meer uithoudingsvermogen en voelen zich sneller gelukkig. De kans dat je dan door blijft gaan is velen malen groter dan wanneer je dit niet aanpast.

#5 Samen

Het beste is om samen met iemand aan je doel te werken. Je partner, bijvoorbeeld. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een personal trainer in de arm nemen. Het voordeel is dat je bij een personal trainer ook minder snel af zal haken dan bij iemand bij wie je je veilig voelt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *