Succesvol afvallen

Richtlijnen voor succesvol afvallen

Afvallen, het internet staat er vol mee. Het is duidelijk dat elk jaar vele mannen en vrouwen op zoek zijn naar manieren om succesvol te kunnen afvallen.

Maar dat valt nog niet mee. Jaarlijks neemt het aantal mensen met overgewicht namelijk meer toe dan af. Een teken dat er iets mis is met onze gezondheid. Dat blijkt ook uit het groeiend aantal gevallen welvaartsziekten, zoals mensen met een hartaanval, dichtgeslibde aderen, te hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol, diabetes en obesitas.

Het is dus niet alleen belangrijk om af te vallen, maar ook om op je algehele gezondheid te letten. Gezonder eten is daarbij cruciaal.

Maar hoe val je nu succesvol af? In dit artikel geven we je een aantal richtlijnen die je op weg helpen.

 

Wat is afvallen?

Het proces van afvallen houdt voor de meeste mensen in dat ze gewicht willen verliezen. Daarover bestaan nog wel eens misverstanden, want afvallen is niet puur gewicht verliezen.

Het verschil tussen gewicht verliezen en afvallen zit hem in de vetmassa. Vetmassa af laten nemen is wat veel mensen eigenlijk voor ogen hebben als ze beginnen met afvallen. Ze zijn het zat dat er vet is opgehoopt rond hun buik, benen, billen, heupen en ga zo maar door.

Ze denken dat ze afvallen als ze lichter worden. Dat is niet helemaal waar. Het is namelijk de vetmassa die aangepakt moet worden. Als dit vetpercentage afneemt, val je pas echt af en werk je toe naar een gezonder lichaam.

 

Zwaarder, maar toch afvallen…

Het kan dan ook best zijn dat je af en toe zwaarder wordt. Zeker als je een vorm van diëten kiest waarbij je spiermassa wordt gebruikt (zoals het eiwitdieet), kun je eerst zwaarder worden. Je spiermassa neemt namelijk toe en spieren wegen meer dan vet.

Dat betekent niet dat je dikker wordt. In tegendeel: het is een signaal dat je echt aan het afvallen bent. In vetmassa.

 

Diverse methoden

Er zijn heel veel methoden. Helaas werken verreweg de meeste methoden van afvallen niet of nauwelijks. Soms heb je het idee dat iets wel werkt, maar doet het dat toch niet. Hieronder een opsomming van methoden van afvallen die niet werken:

  • Afvallen met pillen
  • Afvallen met slapen
  • Afvallen met het drinken van (groene) thee
  • Afvallen met een crash dieet
  • Afvallen met shakes

We begeven ons met deze beweringen wellicht op glad ijs, maar dat doen we graag. We weten namelijk zeker dat de bovengenoemde manieren van afvallen jou echt niet gaan helpen.

Neem bijvoorbeeld het crash dieet. Een crash dieet is een dieet waarbij je nauwelijks mag eten en drinken en eigenlijk de hele dag op een houtje moet bijten. Daardoor val je razendsnel af. De kilo’s verdwijnen al binnen een paar dagen.

Maar gezond is het niet.

Effectief ook niet. Je verliest namelijk vooral “gewicht” en geen vetmassa. Je verbrandt misschien zelfs wel spiermassa, waardoor je met een crash dieet nog slapper en futlozer wordt dan voor het dieet.

Erg schadelijk en zeker niet aan te bevelen.

 

Maar wat werkt dan wel?

We zijn op zoek gegaan naar manieren van afvallen die wel werken. Dat is dan ook waar we het op deze website met je over willen gaan hebben. Kort gezegd geloven wij in de kracht van de volgende manieren, omdat we gezien hebben en ervaren hebben dat ze werken. Het betreft:

  • Gezondere voeding door koolhydraatarmer te gaan eten;
  • Het volgen van een eiwitdieet;
  • Het volgen van een koolhydraatarm dieet;
  • Leven volgens de richtlijnen van het oerdieet Paleo;
  • Meer beweging en gerichte (kracht)training;
  • Het opbouwen van meer conditie met cardiotraining.

 

Koolhydraatarme recepten eten

We eten veel te veel koolhydraten. Veel meer dan goed voor ons is. Daardoor wordt energie als vet opgeslagen en komen we massaal teveel aan. Jarenlang hebben instanties als het Voedingscentrum ons niet verteld hoe slecht koolhydraten voor ons zijn.

Sinds kort is het Voedingscentrum ook tot dat inzicht gekomen en deelt het ons mede dat we op moeten passen met koolhydraatarme producten zoals brood, pasta en rijst, maar ook aardappels beter kunnen laten staan.

In plaats daarvan wordt al geadviseerd om op zoek te gaan naar meer eiwitrijke producten of op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten.

Koolhydraatarme recepten zijn recepten waarbij de hoeveelheid aanwezige koolhydraten tot een minimum is beperkt. Zo weet je zeker dat je met een koolhydraatarm recept niet teveel koolhydraten binnenkrijgt en dus niet snel aan zal komen.

Wil je lekkere koolhydraatarme recepten? Lees dan onze review van het boek Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm en Richard de Ridder. Dit boek staat boordevol recepten en is een ware bestseller.

Bezoek de Afslank Receptenbijbel

 

Eiwitdieet

Een eiwitdieet is een perfecte manier van afvallen. Je krijgt namelijk heerlijk te eten, want de basis voor veel recepten is vlees, vis en gevogelte. Maar ook noten en zaden, peulvruchten en veel andere groenten zitten boordevol met koolhydraten.

Je hebt eiwitdiëten in verschillende vormen en maten. Lang niet alle eiwitdiëten zijn even effectief, laat staan van deze tijd. Maar gelukkig is het ook niet meer nodig om een compleet eiwitdieet te volgen om met het idee van eiwitten af te vallen.

Als je geen zin hebt om een eiwitdieet te volgen, kun je ook op zoek gaan naar eiwitrijke recepten. Zoals in het boek FitChef van Mark van Oosterwijck. Daarin krijg je heel veel informatie en richtlijnen om zelf aan de slag te gaan met eiwitrijke gerechten koken en zo af te vallen.

Wil je liever wel een dieet volgen? Lees dan onze review van het beste eiwitdieet van dit moment: Vitadis Slanker Leven plan.

Bezoek Vitadis Slanker Leven 2.0

 

Het volgen van een koolhydraatarm dieet

Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, eet en drink je veel koolhydraatarme recepten. Maar anders dan bij puur en alleen anders koken, ga je ook meer sporten en bewegen.

Op die manier verbrand je meer energie en krijg je ook minder koolhydraten binnen. Bij een dieet is het effect dus dubbel. Het boek Afslank Receptenbijbel geeft veel richtlijnen in het leven volgens een koolhydraatarm dieet. Je vindt er dan ook tal van schema’s in die je als dieet zou kunnen toepassen.

 

Leven volgens het Paleo oerdieet

Paleo is een theorie die uitgaat van de gedachte dat de mensen vroeger, in het paleolithicum, een stuk gezonder leefden dan wij. Zij hadden geen last van welvaartsziekten. Geen hoge bloeddruk, geen te hoog cholesterol, geen obesitas en geen diabetes.

Zij stierven wel een stuk jonger, maar dat kwam omdat het leven een stuk zwaarder was.

De Paleo-theorie heeft bestudeerd hoe de mensen in die tijd aten. Veel natuurlijke voeding, een gezonde combinatie van vlees, vis en groenten en fruit.

In diverse kookboeken wordt dit idee weer opgepakt. Paleo is een levenswijze, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen Paleo recepten te koken. Paleo helpt om af te vallen, maar ook om gezonder te gaan leven. Je zal niet alleen fysiek verschil gaan ervaren, ook geestelijk kom je lekkerder in je vel te zitten.

Lees ons artikel over het Paleo dieet voor meer informatie.

 

Meer bewegingen krachttraining

Een heel effectieve manier van afvallen is middels meer beweging. En dan met name door krachttraining. Je kunt dit combineren met een van de hierboven genoemde methoden, maar er ook voor kiezen om je alleen op krachttraining te richten.

 

Spiergroepen

Als je nog weinig krachttraining gedaan hebt, is het misschien even wennen. Je moet namelijk flink gaan trainen en zal heel intensief tekeer gaan. Daarmee ontwikkel je in korte tijd veel spiermassa. Die spiermassa is de sleutel tot afvallen, want spiermassa heeft energie nodig om te kunnen groeien. Je verbrandt dus vet als je getraind hebt.

Goede krachttraining concentreert zich op alle spiergroepen in je lichaam:

  • De spieren in de rug en schouders;
  • De spieren in de armen (triceps, biceps);
  • De buikspieren;
  • De spieren in je benen en billen.

 

Schema voor training

De beste training focust zich per sessie op één tot twee spiergroepen. Je moet na intensieve training minstens 24 uur en het liefst 48 uur wachten voor je weer traint. Je kunt dus wel de spiergroepen om en om trainen, bijvoorbeeld:

Dag 1: spieren in de rug en schouders + buikspieren

Dag 2: spieren in de armen + buikspieren

Dag 3: spieren in de benen en billen + buikspieren

Dag 4: rustdag

En dit schema herhaal je dan. Op die manier krijgen de getrainde spiergroepen de rust om te herstellen. Ook dag 4 is heel belangrijk, want intensieve krachttraining is alleen goed vol te houden als je jezelf rust gunt.

 

Droogtrainen

Uiteindelijk zal het een doel kunnen zijn om droog te gaan trainen. Je wil dan helemaal geen vet meer op je lijf of zo minimaal mogelijk. Wanneer je serieus van plan bent met krachttraining af te gaan vallen, kun je het beste de hulp van een personal coach inschakelen. Die weet als geen ander hoe jij kunt beginnen met succesvol afvallen.

 

Conditie opbouwen met cardiotraining

Een laatste manier van effectief afvallen is door middel van cardiotraining. De reden daarvoor is simpel. Je verbrandt tijdens het trainen niet alleen veel energie, maar je doet ook conditie op. Die conditie heb je nodig om krachttraining goed uit te kunnen voeren.

Zonder conditie is het immers moeilijk om intensieve training op je spiergroepen vol te houden. Je kunt cardiotraining ook combineren met krachttraining.

 

Schema cardio en krachttraining

Wanneer je krachttraining doet, kun je onderstaand schema gebruiken om ook tegemoet te komen aan cardiotraining:

Dag 1: krachttraining + hardlopen (al dan niet op de loopband)

Dag 2: krachttraining + roeien

Dag 3: krachttraining + fietsen/ hardlopen (hardlopen is effectiever, maar met fietsen train je ook de bilspieren).

Je kunt ook kiezen voor de steps in plaats van hardlopen. Daarmee train je ook je bilspieren nog eens. Handig als je zoekt naar manieren voor een strakkere kont.

 

Conclusie

Afvallen. Veel Nederlanders zijn hier dagelijks mee bezig. En als we de cijfers mogen geloven is maar een heel klein deel succesvol. Dat kan komen omdat er veel onjuiste verhalen over afvallen de ronde gaan.

Crash diëten zijn een voorbeeld van diëten die door veel mensen worden gevolgd, maar die helemaal niks uithalen. Ook mensen die denken dat afvallen makkelijk kan door het slikken van pillen of het eten van shakes zitten er naast.

Je zal het zelf moeten gaan doen. In dit artikel hebben we met koolhydraatarm en eiwitrijk eten, een Paleo dieet en meer beweging de belangrijkste richtlijnen voor succesvol afvallen voor je op een rijtje gezet. We hopen dat je er iets aan hebt en dat jij vandaag nog kan beginnen met goed afvallen.

Een gedachte over “Richtlijnen voor succesvol afvallen

  1. wat een lekker duidelijk artikel is dit. ik ben al een tijdje bezig met afvallen, maar ik heb er veel moeite mee. ik heb vooral moeite met het veranderen van voeding, want ik heb het idee dat ik veel lekkere dingen moet laten staan. maar misschien is dat met koolhydraatarm dieet wel helemaal niet zo? ik ga het in elk geval proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *