Doorzetten

Hoe motiveer je jezelf om elke dag te sporten?

Elke dag in beweging komen is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid en ons lichaam. Het wordt vaak aangeraden om dagelijks zeker een halfuur tot een uur te bewegen. Maar het is best lastig om dagelijks te gaan sporten. Hoe kun je jezelf motiveren om elke dag te sporten?

Zorg voor een goede planning

Zorg ervoor dat je je workouts en sporten echt in je agenda zet en plan het in. Zorg dat er niets anders voor in de plaats kan komen. Wanneer je sporten echt in je leven inplant, is het gemakkelijker om ook werkelijk in beweging te komen. Kijk met het maken van je planning ook echt goed waar je ruimte hebt om te sporten. Wanneer je ergens even wat extra tijd hebt, dan kun je daar mooi in beweging komen.

Sport maar 5 minuten

Heb je echt geen tijd of zin? Zorg dat je dan tenminste vijf minuten in beweging komt. Maak een wandelingetje of doe wat oefeningen thuis. De kans is groot dat je langer sport als je eenmaal bent begonnen met in beweging komen. Vaak is het vooral de stap óm te gaan sporten groter dan daadwerkelijk het sporten.

Sport met iemand anders

Samen met iemand sporten kan erg motiverend werken, want je hebt een stok achter de deur. Als je afspreekt om op een vast tijdstip elke keer met elkaar te sporten, dan wordt het al wat lastiger om hier onderuit te komen. Er wacht iemand op je! Dit kan een goede manier zijn om te motiveren. Heb je geen sportbuddy? Een groepsles in een sportschool kan hetzelfde effect creëren en je kunt afspraken maken met de mensen in je groep.

Maak het leuk

Wanneer je het leuk maakt voor jezelf, is het gemakkelijker om te blijven gaan. Doe een sport die je echt heel leuk vindt, zorg dat je leuke sportkleding draagt, waar je je blij in voelt en doe er alles aan om het leuk te houden! Zorg dat het sporten een feestje is, zodat je het iedere keer weer leuk vindt om te gaan.

Volg een online schema

Er zijn online talloze schema’s te vinden online die je kunt volgen. In deze schema’s staan oefeningen die je iedere dag moet doen. Vaak is het een schema van een maand of korter en hierdoor is het makkelijk vol te houden. Een voorbeeld hiervan is de 30 day squat challenge. Dit is een hele populaire uitdaging om je billen mee te trainen, die slechts 30 dagen duurt. Na afloop heb je ervaren hoe het is om 30 dagen lang te sporten en juist wanneer je dit weet te voltooien, ontdek je hoe het is om iets af te maken.

Houd de voorgang bij

Het kan heel erg helpen om te kijken hoe je voortgang is. Weeg jezelf bijvoorbeeld regelmatig. Doe dit bij voorkeur met een weegschaal die ook je spiermassa en vetmassa meet. Ook kun je je buikomvang regelmatig meten. Een andere manier om voortgang bij te houden is door te kijken of je méér kan met het sporten. Test regelmatig waar je grens ligt en kijk of je dit een tijdje later kunt evenaren. Ga bijvoorbeeld zes minuten roeien en kijk hoe groot de afstand is die je aflegt. Zie je een maand later een verschil? Dit maakt het extra motiverend om door te blijven gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *