Het Atkins dieet

Het Atkins-dieet

Robert Coleman Atkins is de Amerikaanse cardioloog die in de vorige eeuw als een van de eerste publiceerde over de koolhydraatarme gedachtegang die vandaag de dag nog door velen wordt gevolgd. Je zou zelfs kunnen stellen dat Robert Coleman Atkins de grondlegger is van het koolhydraatarme dieet zoals wij dat nu kennen. Hij noemde zijn dieet het Atkins-dieet en schreef er vele boeken, dieetschema’s en recepten voor. Al snel creëerde Atkins een enorme achterban van mensen die zijn dieet volgden om af te vallen. Nog steeds vallen wereldwijd miljoenen mensen af door de theorieën van Robert Coleman Atkins. Een kijkje in het Atkins-dieet.

 

Cardioloog

Robert Coleman Atkins was als cardioloog verbonden aan een ziekenhuis in de Verenigde Staten. Hij onderzocht de doodsoorzaak van veel van zijn patiënten en ontdekte een aantal opmerkelijke feiten:

  • Dikke mensen stierven vaker en sneller (op jongere leeftijd);
  • De eetgewoontes van deze dikke mensen leken helemaal niet zo ongezond, maar eerder vrij normaal;
  • In veel voeding zitten koolhydraten die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben;
  • Aanpassen van voeding kan helpen om overgewicht en een vroegtijdige dood (als gevolg van overgewicht en/ of obesitas dan wel morbide obesitas) te voorkomen.

Zijn bevindingen schreef hij neer in meerdere onderzoeken en boeken. Uiteindelijk ontwikkelde Atkins een alternatief voedingspatroon (lees: het Atkins-dieet) om mensen aan te sporen overbodige en onnodige koolhydraten te vermijden. In plaats daarvan spoorde hij mensen aan om vooral veel eiwitten en onverzadigde vetten te nuttigen. Door op die manier richting te geven aan je levenswijze, kun je afvallen en gezonder gaan leven.

 

Koolhydraatarm en koolhydraatloos

Wel is het belangrijk om te beseffen dat Robert Coleman Atkins een verschil zag tussen koolhydraatarm en koolhydraatloos. Zo is het met een koolhydraatarm dieet, zoals ook dat van Atkins, niet de bedoeling om helemaal geen koolhydraten meer binnen te krijgen. Want koolhydraten zijn niet zo slecht als gedacht wordt. Je moet alleen in staat zijn om de slechte van de goede te onderscheiden. Koolhydraten uit producten die we eigenlijk alleen maar uit luxe eten zitten vaak vol met dergelijke koolhydraten, zoals:

  • Snoepgoed
  • Banket
  • Brood en andere graanproducten
  • Pasta, rijst en aardappels

Het zijn producten die we van nature niet hebben leren eten. Ook brood en graanproducten, zoals pasta, hebben we pas ontdekt na de Industriële Revolutie. Dat was ook het moment waarop het misging, want mensen gingen massaal suikers toevoegen aan producten om ze beter op smaak te krijgen en langer houdbaar te maken.

 

Atkins-dieet

Het Atkins-dieet heeft dus als uitgangspunt om zoveel mogelijk koolhydraatarm te eten en te drinken. Daarmee was het eerste koolhydraatarme dieet geboren en er zouden er nog velen volgen. Je hoeft niet per sé het dieet van Atkins te volgen om met koolhydraatarm diëten af te vallen. Je kan gewoon zelf op de lijn letten door koolhydraatarme recepten te bereiden. Je geniet dan niet alleen van het voordeel dat je in korte tijd veel gewicht kan verliezen, maar ook van allerlei andere voordelen op het gebied van je algehele gezondheid. Zo hebben mensen die minder koolhydraten eten veel minder last van tal van welvaartsziekten die nu gelden als belangrijke doodsoorzaak onder veel mensen in de westerse wereld. Denk aan een te hoge bloeddruk, suikerziekte en een ongezond cholesterolgehalte.

 

Volg jij Atkins of kies je voor een ander dieet?

Wil jij meer weten over het koolhydraatarme dieet en wil je kiezen voor Atkins? Of geloof je de theorie wel en kies je voor een van de vele andere alternatieven? Op zich maakt het niet zo heel veel uit wat je doet, zolang je maar weet dat zowel het Atkins-dieet als veel andere koolhydraatarme diëten echt werken.