Gezonde voeding bij het sporten

Gezonde voeding bij het sporten

Wil je serieus gaan sporten? Of je nu kiest voor vormen van cardio-training om meer conditie te krijgen of juist aan krachttraining wil gaan doen voor sterkere spieren: alles valt en staat met gezonde voeding.

Zonder gezonde voeding krijg je niet voldoende energie binnen om überhaupt te presteren. Als je bloedsuikerspiegel niet op peil is, wordt het sowieso moeilijk om succes te ervaren bij sporten.

In dit artikel lichten we je gezonde voeding verder toe.

 

Gezonde voeding

Wanneer we het over gezonde voeding hebben, hebben we het natuurlijk niet over junkfood, chips en suikerbommen. We hebben het over groenten en fruit met vlees en vis en eventueel wat zaden en noten.

Dat weet je waarschijnlijk al.

Toch hebben we een aantal richtlijnen die je in gedachten kan houden. We benoemen ze hieronder kort.

 

Koolhydraatarm en eiwitrijk

Sporters moeten proberen om veel eiwitten binnen te krijgen. Die helpen je namelijk om energie te verbranden en spiermassa op te bouwen en te herstellen. Door meer eiwitten te eten werk je toe aan sterkere spieren, maar val je ook een stuk sneller af (als dat je doel is).

Koolhydraten zijn eigenlijk de tegenhangers van eiwitten. Ze zorgen ervoor dat je onnodig vet gaat vasthouden en dus dikker wordt. Probeer dan ook koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden en te vervangen door eiwitten. Je vindt eiwitten in de genoemde producten: vlees en vis, groenten en fruit, noten en zaden.

 

Drink water of groene smoothies

Sappen, frisdrank, koffie en thee zitten vol met allerlei materialen die je niet zullen helpen om gezonder te gaan leven. Er zitten suikers of cafeïne in. Op zich is dat niet heel slecht, maar het kan gezonder.

Water is natuurlijk het beste alternatief. Maar ook groene smoothies kun je prima nuttigen. Het voordeel van groene smoothies is dat je ze als tussendoortje kan drinken en dat je daarmee direct aan je dagelijkse portie groenten en fruit zit.

Groene smoothies lessen niet alleen de dorst, ze geven je ook nog eens een enorme boost aan energie.

 

Omega 3 vetzuren

Van omega 3 vetzuren (die zitten in visoliecapsules) is aangetoond dat ze een positief effect hebben op sporters bij het afvallen. Je kunt deze omega 3 vetzuren ook uit vis halen.

Door vis te eten, wordt je dus vanzelf gezonder. Ook helpt vis je aan eiwitten te komen, omdat er in vis heel veel eiwitten zitten.

 

Alcohol

Als je graag een biertje of een wijntje drinkt, vind je deze alinea’s vast niet leuk. Maar alcohol is op meerdere manieren niet goed voor je. Je wordt er dikker van, maar het is ook moeilijker om te sporten als je veel alcohol drinkt. Het kost je lichaam namelijk al heel veel energie om van alcohol af te komen. En dan moet je ook nog energie hebben om te gaan sporten.

Probeer dus door de weeks in ieder geval geen alcohol meer te drinken. Je zal merken dat dit al na een paar dagen een gunstig effect heeft op je prestaties in de sportschool.

 

Wees niet al te streng

Niemand wordt gelukkig van een streng dieet. Onderzoek toont dan ook aan dat de volgers van een streng dieet toch vaak afhaken. Wees dus niet al te streng voor jezelf.

Af en toe iets ongezonds mag best. Want een pizza kan ook heel lekker zijn, of een frietje met mayonaise… Het zou toch zonde zijn als je die helemaal nooit meer mocht eten?

Sta jezelf dan ook gerust toe om af en toe te zondigen. We zijn allemaal mensen en we houden nu eenmaal van lekker eten en drinken.

3 gedachten over “Gezonde voeding bij het sporten

  1. Moet je ook stoppen met alcohol als je wil sporten? Ik ga in het weekend graag uit (en dat is stiekem ook de reden dat ik er goed uit wil zien).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *